dinsdag, mei 23, 2006

Zingen

Als je een relatie krijgt, betekent dat niet alleen wennen aan je nieuwe partner, maar krijg je er ook meteen een hele schoonfamilie bij. Nu heb ik het heel erg goed met hen getroffen, dus ik mag niet klagen. Inmiddels ben ik ook aardig gewend aan de kuren van iedereen en zit ik de verplichte moppen wel uit. Aan een ding kan ik toch niet helemaal wennen: het verplichte liedje dat op elke bijzondere gelegenheid moet worden gezongen. Dus niet alleen op trouwerijen, maar ook als iemand 40 of 50 jaar is geworden.
In ons eigen gezin hebben we natuurlijk ook wel eens wat gedaan bij trouwfeesten. Maar dat was nog goed te doen, omdat de voorbereiding met veel bier en drank heel erg leuk waren. Gevolg was wel een veel te melig liedje die we na wat biertjes wel ten gehore durfden te brengen en waarbij we hoopten dat er toch niemand echt luisterde.

Aan de andere kant weet je het van te voren: zo'n feest wordt vaak gegeven, opdat de familie en vrienden zich even voor paal kunnen zetten met vals gezongen, flauwe liedjes op de muziek van 'Daar gaat ze' of 'Testament'. Uitzondering zijn wel mijn ooms en tantes die een hele professionele goede show met licht- en dramatische effecten in elkaar zetten.

Zondag moesten we weer aan de slag. Mijn schoonzus werd 50 en gaf een feest. De voorbereidingen vonden dit keer niet bij iemand thuis plaats, maar werden geheel passend in deze tijd per email afgehandeld. Ieder leverde een couplet aan. Er werd nog wat heen en weer gemaild of het wel klopte en op hoop van zegen begonnen we aan ons valse gezang, zonder dat iemand een woord zelf geoefend had. Er waren twee voordelen. We hadden allemaal een masker op met een foto van de jarige waarachter we ons konden verstoppen en zwager M. bracht er een komische noot in waardoor we meer een parodie van een liedje ten gehore brachten. Ik hoop dat we de komende jaren verlost zijn van deze genante vertoningen. Voor mij voorlopig geen verjaardagen en trouwerijen meer.

Geen opmerkingen: