zondag, april 16, 2006

Klaverjassen

Klaverjassen is er bij mij met de paplepel ingegoten. Vroeger thuis deden we het regelmatig. Ik had wel het grote nadeel dat ik een meisje was en daarom heel vaak niet mee mocht doen. Met drie broers en een vader werd al snel bepaald dat de jongens gingen klaverjassen, en dan val je dus buiten de boot. Het ouderwetse idee dat meisjes het toch niet kunnen hebben ze lang in hun hoofd gehad. Maar inmiddels weten ze wel dat het in mijn geval niet klopt. Ik kon in Utrecht in mijn studentenhuis ook goed oefenen. We hebben het hele avonden gespeeld. We woonden wel met z'n drieën, maar er waren toch altijd wel mensen in de buurt die mee wilden doen. Later met J. konden we ook altijd wel mensen zo gek krijgen om te spelen. In nu hebben we weer de beschikking over een goed klaverjasstel. Gisteren hebben we toch echt besloten om het maandelijks te spelen. Klaverjassen is het allerleukste spel en een perfecte manier om elkaar in een ontspannende manier te leren kennen. En C. ik heb de spelregels opgezocht en zowel bij Rotterdams als bij Amsterdams moet je toch echt overtroeven als de troef gevraagd wordt!!!!

1 opmerking:

Anne-Vicky Carlier zei

Ik vind klaverjas heel leuk. In Frankrijk heet dit spel "la Belote".
Ik heb geleerd om overtroeven als de troef gevraagd is. Ik heb bij het Kadaster deden ze het niet. Dat is toch heel rare vind ik.