woensdag, april 26, 2006

Karma

In Utrecht op weg naar de bus word ik aangehouden door een Engels sprekende meneer. Meestal moet ik daar niet veel van hebben. In vijf van de tien gevallen is het een junk die geld vraagt. De andere vijf willen ook geld, maar dan voor een of ander fonds. Deze meneer overvalt mij echter. Het is een Indische man van een jaar of 50 en hij ziet er niet uit als een junk. Ik ben ook nooit te beroerd om iemand de weg te wijzen, dus onwillekeurig blijf ik staan. De meneer wil echter niet de weg weten en vraagt ook niet naar geld, maar begint een lange monoloog af te steken. Doordat hij niet echt hard praat heb ik eigenlijk weinig benul van wat hij nu wil. Hij pakt een papiertje, schrijft er iets op en maakt er een propje van. Dit papiertje moet ik vasthouden.

Hierop krijg ik een lang verhaal over me heen, waarin het woord karma zo nu en dan valt. Ik sta hier blijkbaar voor een soort Indische orakel. Toch wel interessant. Dus nieuwsgierig laat ik het hele verhaal over me heen komen. Ik blijk een goed karma te hebben en ben een heel goed persoon. Maar ik heb één slechte karaktertrek en dat is dat ik geen geheimen kan bewaren. Ik krijg het dringende advies geheimen in hart en hoofd te houden. Daarnaast ben ik in het verleden in de liefde een keer gekwetst. Wat gezondheid betreft ziet het er aan de buitenkant goed uit, maar van binnen is het niet helemaal koek en ei. Hij vertelt nog meer dingen die ik niet zo goed versta en begint dan jaartallen op te schrijven. De afgelopen jaren 2004, 2005, 2006 waren slechte jaren voor mij, maar ik heb geluk, want in de jaren 2007, 2008 en 2009 ga ik de vruchten plukken.

Ik moet de naam van een bloem noemen. Tja, ik moet snel wat in het Engels bedenken en kan even niets anders verzinnen als een rose. Daarna moet ik een getal noemen binnen 1-5. Ik noem de vier. Dat is blijkbaar niet goed, dus noem ik de twee. Maar hij krast de getallen door. Nee, drie is mijn getal. De rose en de drie horen bij mij. Ik mag het papiertje openvouwen. En wat blijkt, er staat op: rose en drie.

Ja makkelijk hoor, als hij mijn cijfers blijft verbeteren. En die rose was ook een inkopper.
Wat een mooie manier van waarzeggen. Je pikt een willekeurige vrouw eruit, zegt dat ze een goed persoon is, maar geen geheimen kan onthouden (want dat kunnen de meeste vrouwen blijkbaar niet). Je vertelt ze iets over liefde en geld en voorspelt ze vervolgens veel geluk. En je haalt nog een goocheltrucje uit. En dat doe je omdat....
Gelukkig maar, mijn wantrouwen tegen de mensheid wordt al meteen bevestigd. Ook deze man wil geld. Ik krijg een oude foto van een stel kinderen te zien en een foto van zijn goeroe en vervolgens mag ik geld aan ze doneren. Omdat hij me toch wel vermaakt heeft en ik ook niet weet hoe ik nu nog nee moet zeggen, geef ik wat kleingeld. Nee sorry meneer, vijf euro was het echt niet waard.

3 opmerkingen:

Anne-Vicky Carlier zei

Hebt je jouw bus gemist?

Anoniem zei

Krent ;-)

Anoniem zei

Er lopen toch wel veel vreemde vogels rond op deze wereld...

Groetjes, Noor