zondag, oktober 15, 2006

Herkansing...

OkonokosIk moet een jaar of 15 zijn geweest, mijn eerste keer. Ik was fan, maar vooral fan van de eerste vriend van de zus van mijn beste vriend: rijdend op een Puch en met lange haren en albums van Bowie en Reed in zijn platenkast. Mijn vriend was ook helemaal into music en samen met de wilde blonde puchrijder gaven ze mij een kaartje voor een concert van Zappa. In ieder geval een ontmaagding van jewelste. Vele optredens zouden volgen. De Vooruit in Gent, Ahoy, Vorst Nationaal in Brussel, Para in Breda, Paradiso, OJC Contrast in Hulst, Melkweg, Spuug in Vaalst, noem maar op, ik heb alle podia inclusief takkeherrie bentjes gezien. Soms goed, vaak klote, soms geniaal maar vooral vlak en niet zo als op plaat. Mijn grote helden ten spijt, heb ik maar zelden een optreden gezien wat mij compleet van de kaart veegde.
Het zal een jaar of drie geleden zijn toen ik met mijn goede vriend M. een bezoekje bracht aan de Melkweg in A'dam. My Morning Jacket, een band die al geruime tijd in mijn collectie stond en ook het nieuwste album was wederom geniaal. Typisch studentikose en licht psychedelische neuzelpop van de bovenste plank. Ongetwijfeld in elkaar geknutseld door gefrusteerde bovenintelligente nerds die op highschool elke vorm van vrouwelijke aandacht misliepen. De spanning in de Melkweg van het toegestroomde publiek was te snijden. De verwachtingen waren meer dan hoog. Vooral bij vriend M. en mijzelf. De lichten gingen aan en daar stond een heavy metal band met lange wapperende haren, enorme baarden en een heuse flying V gibson in de handen van de zanger. Het klonk meteen subliem maar de confrontatie van al dit geheadbang deed ons beslissen om na drie nummers te vluchten naar de dichtstbijzijnde kroeg om de cultuurshock weg te spoelen met een biertje.

Nu is het live album Okonokos uit en al rijdend in mijn auto springen de tranen in mijn ogen..... Krijg je de kans om eindelijk te zien wat livemuziek kan brengen, haak je af. Gijsbert heeft gelijk gehad en de volgende keer als ze in Nederland zijn ga ik..... alle heavy metal cliches ten spijt!

Geen opmerkingen: