zondag, september 03, 2006

's ochtends vroeg

om half acht in UtrechtOm half acht op mijn werk zijn betekent om half zeven in de bus moeten zitten. Ik word regelmatig voor gek verklaard dat ik zo vroeg begin, maar het heeft ook voordelen. Eerder naar huis gaan bijvoorbeeld. Ook is het prettig om de dag te zien beginnen. Tegen de tijd dat ik in Utrecht ben, is de stad inmiddels ontwaakt en als ik rond half acht bij mijn werk arriveer is er bedrijvigheid alom. Helaas heb ik niet zo'n gezellige wandelroute. Maar als ik eerst langs allerlei kantoorgebouwen en een groot kruispunt loop, kom ik in een lange straat die altijd goed werkt op mijn nieuwsgierigheid. De straat is een mengeling van yuppen, ouderen, studenten. Sommige huizen hebben dringend een opknapbeurt nodig. Anderen zien er piekfijn uit met mooie glas-in-lood-ramen. Je begint de plekken en mensen te herkennen en elke dag op te zoeken. Zit die ene man al achter zijn krant? Waarom heeft wekenlang 's ochtends vroeg de voordeur opengestaan bij dat huis en waarom nu niet meer? Is de thuiszorg niet meer nodig? Verderop belt een meisje vloekend met iemand omdat haar fiets voor de deur gestolen is. Twee deuren daarnaast liggen de luiers klaar op tafel voor de creche en een net afgestudeerde man komt keurig in pak langsgefietst op weg naar het station. De stad is er klaar voor.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk he, een goede camera.

Linda zei

ja, en deze foto was zelfs nog met mijn oude mobieltje genomen