woensdag, juni 14, 2006

Antropologen op het web


Officieel ben ik dan antropoloog, maar sinds mijn buluitreiking heb ik er vrij weinig mee gedaan. Zoals ik gisteren op een forum las: 'als je als antropoloog niet heel actief bent en goed kunt netwerken, dan beland je in de it.' Heel herkenbaar. Ongemerkt ben ik ook computermeisje geworden. En vele antropologen met mij. Tja, het is ook niet echt een studie die veel banen oplevert. Het is wel leuk om de 'blik van de antropoloog' vast te blijven houden. Nu heb ik al jaren het idee dat ik met internet ook die kant uit zou willen. Dat zie ik in mijn huidige werksfeer niet gebeuren. Er is echter niets mis met hobbyen. Het wordt inmiddels al meer gedaan. Zo is er vorig jaar een proefschrift verschenen van Kristine de Valck over Smulweb: een netnogaphy.

Ik wil ook wel eens deel uitmaken van zo'n internetcommunity. Ik heb dus deze week besloten om participerende observervatie te gaan uitoefenen op Hyves. Dat is echt een wereld op zich. Mijn gegevens heb ik al ingevoerd. Maar nu. Ik begrijp ten eerste nog niet zo goed wat, hoe en waarvoor. Maar daarnaast merk ik, dat ik ook wat drempels moet overwinnen om de deur naar buiten op te zetten. Ik heb nu wel mijn eigen weblog, maar die is nog steeds lekker anoniem. Alhoewel... de enige lezers zijn bekenden van mij.
Het zal toch nog enige tijd duren voordat ik mezelf een hyver kan noemen.

Geen opmerkingen: