donderdag, maart 30, 2006

In de prullenbak

De Da Vinci Code is het eigenlijk niet waard om een woord over vuil te maken. Zoals zoveel mensen wilde ik ook wel eens weten waar alle ophef over ging en ik begrijp er niets van. Het is gewoon een slecht geschreven thriller met een auteur die een mager verhaaltje probeert te verbloemen door zoveel mogelijk irrelevante feiten op een hoop te gooien, zodat het de lezer zozeer duizelt dat het alles voor lief aanneemt. Het is ook heel duidelijk dat het gewoon fictie is en alles hangt aan elkaar van toevalligheden. Ik heb me kapot ge-ergerd aan het taalgebruik. Voorbeeld: 'Toen hij met Sofia naar binnen liep, merkte Langdon dat hij zijn blik razendsnel door het beroemde heiligdom liet gaan en alles in zich opnam.' Dat is toch geen zin? Verder hangt het verhaal van wel heel veel toevalligheden aan elkaar. Het is natuurlijk wel interessant om die theorieen over de graal te horen, maar het blijft een theorie. Ik heb een paar interessante sites gevonden die ingaan op de (on)juistheden van het verhaal.

  • Broodje aap
    Deze website onderzoekt een aantal beweringen op waarheidsgehalte.
  • Dismantling The Da Vinci Code
    Een artikel van een van de krachtigste tegenstanders, de katholieke journaliste Sandra Miesel, die zeer grondig de door Dan Brown verkondigde geschiedenis-interpretatie tracht te ontmantelen
  • De Da Vinci research code
    Een hele leuke startpagina met oneindig veel links naar verklaringen, essays, visuele experimenten en ander materiaal.
  • Dan Brown's eigen website

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tijd voor je eerste saaie comment!

En da vinci stond al niet op mijn netvlies maar nu helemaal niet meer.

groet Sandra

Anoniem zei

En toch... ik vond het boek ook niet geweldig qua taalgebruik en er zat me teveel actie in, waardoor het oppervlakkig was... en toch... de theorieen leveren interessante stof voor discussie en daarmee heeft het boek misschien toch wel waarde.

Groetjes van Noor

Anoniem zei

lieve linda,
bekijk het ook eens van deze kant; eindelijk wordt de gemiddelde RTL 4 kijker bereikt met het feit dat we eens vragen zouden moeten stellen bij de religie die we nu al 2000 belijden. met recht een lange ij. B.v. de onderdrukking door het mannelijk principe op het vrouwelijke zou jouw toch moeten aanspreken (*grin*). groeten henk