woensdag, december 31, 2008

Favoriete boeken in 2008

Dit jaar heb ik 50 titels gelezen!!!! Tenminste 1 voornemen gelukt. Maar ik smokkel wel een heel klein beetje, want twee boeken kreeg ik niet voor elkaar. Tip: Rachels rokje van Charlotte Mutsaert is echt niet doorheen te komen.

Komend jaar ga ik het ook niet halen, zeker met de Welwillenden van Jonathan Littell op de plank. Dus dat is weer een goed voornemen minder dit jaar. Misschien komen die non-fictie boeken nu dan wel aan de beurt (toch een voornemen).

Tussen alle gelezen boeken zaten een paar 'tussendoortjes' waar ik het niet over hoef te hebben. Er zaten gelukkig ook heel erg veel mooie romans tussen. Zeker 14 boeken kregen vier sterren of meer. Ze zijn moeilijk te vergelijken. Ook heel verschillend. Allen indrukwekkend.
Ik heb ze maar in categorieen onderverdeeld:

Oorlog of de gevolgen daarvan:
  • Wat is de Wat- Dave Eggers
    waargebeurd, een opeenstapeling van verschrikkingen, maar wat een veerkracht
  • Het verslag van Brodeck - Philippe Claudel
    niet de makkelijkste schrijver, maar heel erg mooi; wat angst teweeg brengt
  • De weg - Cormac McCarthy
    verschrikkelijk, maar zo mooi geschreven
  • De boekendief - Markus Zusak
    perfect vakantieboek, mooi, bijna poetisch soms, indrukwekkend
Nederlands
  • Het pauperparadijs - Suzanna Jansen
    non-fictie, maar leest als een roman, boeiend
  • Datumloze dagen - Jeroen Brouwers
    ik houd wel van zijn boeken
Andere culturen
  • Handelaar in verledens - Jose Eduardo Agualusa
    mooi taalgebruik
  • Witte Tijger - Aravind Adiga
    winnaar booker prize, terecht
  • Het korte maar wonderbare leven van Oscar Wao - Junot Diaz
    mooi, rijk verhaal, veel humor en ironie en mooie terzijdes. Heel goed boek
  • Mister Pip - Lloyd Jones
    mooi!
En de rest
  • Stralende dagen - Michael Cunningham
    deed me denken aan Houellebecq en Wolkenatlas van David Mitchell
  • Poppy Shakespeare - Alan Clarke
    Lekker leesboek
  • Speeldrift - Juli Zeh
    machtspelletje van twee leerlingen loopt uit de hand
  • Vrije val - Juli Zeh
    een thriller op zeer hoog niveau
  • De samenkomst - Anne Enright
    ook een Bookerprize winnaar

1 opmerking:

Unknown zei

Hey, nix saai, leuk juist joh!
Ik vind het wel grappig te zien wat iemand leest: zeker zo'n jaaroverzichtje zegt meer/wat anders dan losse besprekingen.

En voor jezelf later is het ook fijn dat je even de moeite neemt ;-) .